Do what you like, like what you do.

vineri, 2 noiembrie 2012

Plantarea de toamna(1)

A venit toamna! Asa ca am inceput pregatirile pentru plantarea a inca 3 ha cu nuci.Si completari in locul celor ce nu s-au prins dupa plantarea din primavara 2012.

Lucrarile de toamna care sunt deja realizate:
  • Arat , doar pe randurile de pomi, latime banda arata 4 m.(nu am arat si intre randuri din motivele: costul aratului la 1/3 din pret, arata mai frumos cu benzi inierbate intre randuri, te poti deplasa mai usor pe aceste benzi decat pe aratura, iar pomii in primii ani nu isi intind radacinile mai mult de 4 m in diametru; dezavantaje : o sa trebuiasca cosita iarba pe intervalele intre pomi.

  • Sapat gropi mecanizat cu excavator cu cupa de 95 cm- dimensiune gropi 1m/1m/1m


    • Umplut manual 2/3 din gropi, pamantul mai fertil de la suprafata a fost  pus dedesupt
    • Imprastiat gunoi grajd de 3 ani vechime(mranita), in gropi, si la pomii plantati in primavara, o galeata de 10 l/o groapa.
     ... si asteptam pomii.

    Costuri :
    - Arat 600 lei/ha
    - Sapat gropi 90 lei/ora, media a fost de 27 gropi /ora, am avut de facut 442 gropi
    - Umplut partial gropi cu pamant, 3 oameni ,3 zile de munca, 100 lei/pers/zi
    - Tractor pentru imprastiat aprox 1 t gunoi de grajd 250 lei. pretul gunoiului -25 lei

    26 de comentarii:

    1. Super tare! Spune-mi dacă te-ai gândit să accesezi un fond european pentru dezvoltare, de ex. măsura 112?
      Costy

      RăspundețiȘtergere
    2. Mult succes cu livada!si pe mine ma bate gandul sa infiintez una! zona ta este superba!

      RăspundețiȘtergere
    3. Buna ziua,

      Din cate am citit pe blog, ati folosit puieti obtinuti din nuci selectionate si nu puieti altoiti. In acest caz ati primit autorizatie de infiintare a plantatie de nuci de la primarie?

      Nu gasesc nicio lege clara in care sa fie trecute conditiile care trebuie indeplinite. Din aceasta cauza aman de aproximativ 1 an infiintarea unei plantatii, pentru ca nu primesc autorizatie de infiintare decat daca fac dovada ca am cumparat nuci altoiti de la o pepiniera autorizata. Iar asta ar costa undeva la 3000 euro numai materialul saditor ... fata de probabil 3000 ron in cazul nucilor selectionate.

      Mult succes cu livada! O sa urmaresc in continuare evolutia.

      RăspundețiȘtergere
      Răspunsuri
      1. puieti puteti cumpara si selectionati cu acte in regula de la statiunile de cercetare pomicola din Romania, si sunt destul de ieftini

        Ștergere
    4. Buna ziua

      autorizatia de plantare se solicita la Directia Agricola. Trebuie sa aveti un proiect avizat de o statiune didactica, factura de provenienta a puietilor si certificatul de calitate.am avut puieti selectionati de la Statiunea de cercetare pomicola Geoagiu care se ocupa exclusiv de nuc, cu factura si certificat de calitate.

      RăspundețiȘtergere
      Răspunsuri
      1. daca va ganditi sa va produceti singur puietii, puteti planta fara autorizatia de infiintare a livezii , parcele mai mici de 0,5 ha

        Ștergere
      2. Stiu ca pe o parcela mai mica de 0.5 ha nu am nevoie de autorizatie, dar astept sa-mi raspunda cei de la Directia Agricola (le-am dat mail acum 2 saptamani) ce se intampla in cazul in care am 3 parcele de 0.3 ha, in tarlale diferite, dar insumate depasesc 0.5 ha. Pentru ca intentionez sa plantez nuci pe toate cele 3 parcele.

        De proiect stiu ca am nevoie doar daca suprafata depaseste 2 ha, ceea ce nu este cazul. Referitor la puieti, am gasit o pepiniera langa Tg Jiu, dar voi lua legatura si cu cei de la Geoagiu.

        Insa inainte de toate astept sa aflu daca am sau nu nevoie de autorizatie in cazul prezentat de mine.

        Multumesc,
        Petre

        Ștergere
      3. Am primit acum raspuns, parcelele nu se cumuleaza. Asadar nu am nevoie de autorizatie pentru plantare. Trebuie doar sa respect limita fata de vecini (3 m in cazul nucilor).

        Ștergere
    5. Buna, o intrebare, aratul a fost necesar in cazul acestei plantatii ? Nu ar fi fost suficient doar gropile sapate ?

      Vlad Marcu

      RăspundețiȘtergere
    6. initial, am plantat fara aratura, n-am gasit tractor(adica vorbisem cu 2 si nimeni n-a venit..).asta a fost in primavara 2012.gropile le-am facut mari, 80/80/80, apoi am pus folie semipermeabila, la fiecare pom(238 buc), cu dimensiumea 1/1,2 m. folia am pus-o pentru a mentine umezeala si ca sa nu creasca buruieni.in rest trebuie cosit, cam de 2 ori pe an , altfel iarba creste si 1 m inaltime, cel putin in zona asta.

      in toamna 2012, cand am continuat plantarea cu inca 3 ha, am gasit tractor.cred ca e mai bine pentru pomi sa fie arat.dar se poate planta si doar cu gropi.

      RăspundețiȘtergere
    7. Buna Anamaria, felicitari pentru livada si pentru blogul informativ. Am plantat si eu 2.5 hectare de puieti Fernor in Bihor in Primavara 2014 dar nu toti puietii au evoluat la fel probabil si din cauza unei fertilizari neuniforme. Voi a-ti fertilizat nucii toamna cu potasiu si fosfor? Cum a-ti rezolvat cu apa? Eu trebuie sa forez un put de vreo 100m adancime altfel temperaturile din vestul tarii in timpul verii vor fi o problema...
      Alin

      RăspundețiȘtergere
      Răspunsuri
      1. Nucii doar cu gunoi de grajd I-am fertilizat. Apa n-avem nici noi, dar am montat folie semipermeabila cca 1 mp/nuc, asta ajuta in caz de seceta(mentine umezeala in sol si nu cresc buruieni). Putul de 100 m costa cca 9000 de euro, nu stiu daca merita.

        Ștergere
      2. In 2012 cand au fost 3 luni fara poaie am carat apa cu tractor si bidon.

        Ștergere
    8. Buna ziua,

      Sunt interesat si eu de infiintarea unei astfel de livezi si va rog sa ma ajutati cu cateva informatii:
      1) mod de plantare puieti (distante intre copaci). Eu detin o suprafata de 3 ha (40/750)
      2) aveti cumva o estimare a costului de intretinere anuala, dupa ce plantati ajunge pe rog?
      3) cum se face efectiv culesul, exista vreun utilaj special?
      4) modalitate de pregatire a nucilor culese pentru depozitare? Eu stiu ca trebuie facute anumite tratamente, apoi uscare si apoi inmagazinare pe straturi nu mai groase de 25-30 cm.
      5) la ce perioada treuie inlocuiti nucii (prin taiere si replantare, mai precis care este perioada de exploatare efectiva?
      Va multumesc,
      Cu stima,

      Alexandru Rusu (Bucuresti)

      RăspundețiȘtergere
      Răspunsuri
      1. 1) noi I-am pus la 8/10 m
        2) intretinerea anuala ar fi arat toamna, pus gunoi , cosit vara, stropiri pomi , tuns primavara, inlocuiri pomi care nu s-au prins, eventual irigare sau udare. preturile la aceste lucrari difera de la zona la zona, pe noi cred ca ne costa cca 2000 eur/an / 6,7 ha plantate.nucii selectionati ajung sa faca primele nuci la 3-4 ani de la plantare, dar vor fi putine
        3) se poate face o improvizatie la tractor, cu o fasie de guma care sa vibreze pomii, pe jos se pune o folie si se aduna nucile cazute
        4)nu stiu sa va spun exact in acest moment, cum se usuca/depoziteaza nucile dupa recoltare
        5) nucii selectionati traiesc si 100 de ani, deci cred ca nu veti avea ocazia sa-i taiati/replantati. doar cei altoiti traiesc cca 30 de ani

        toate cele bune

        Ștergere
      2. Buna ziua,
        sunt interesat de plantarea unei livezi de nuc de aproximativ un hectar. Se poate sa va vizitez livada ca sa vad la fata locului cum ati procedat dvs si sa va cer unele sfaturi?

        Va multumesc.

        Ștergere
      3. Chestia cu vizitatul e mai complicata, locuiesc la exact 65 de km de livada, si cand mergem acolo(cam o data/saptamana) avem multe de facut, tocmai pentru ca e doar o zi/ saptamana incerc sa fac maxim in ziua aceea. De-asta e complicat pentru mine. Dar va raspund la orice intrebari aici pe site. In viitor poate se va schimba situatia, pentru ca sotul face o casuta langa livada, si atunci nu vom fi tot pe viteza.

        Ștergere
    9. Va multumesc pentru raspunsuri. Voi urmari in continuare blogul d-voastra in speranta postarii progreselor viitoare. Toate cele bune...

      RăspundețiȘtergere
    10. de unde ati cumparat puietii?
      ce soi se potriveste in zona Arad?

      RăspundețiȘtergere
      Răspunsuri
      1. I-am luat de la Statiunea Pomicola Geoagiu.
        Zona Arad are mai multe zone :) dar oricum nu stiu ce e cel mai bine intr-o zona.

        Ștergere
    11. Buna seara in cazul in care dorim sa obtinem puietii din nuca, cand ar trebui sadita nuca, toamna sau primavara?

      RăspundețiȘtergere
      Răspunsuri
      1. eu i-am sadit primavara. cred ca merge si toamna. primavara am pus nucile in apa calda (nu fierbinte), intr-un bidon, cam 3 zile. cateva nuci deja au incoltit in apa. cele incoltite le-am semanat, cu partea incoltita in jos(aia e radacina), restul le-am pus asa ude intr-o punga in baie. peste cateva zile au incoltit si restul si le-am semnat si pe ele. din cand in cand mai trebuie spalate/udate nucile din punga din baie.am folosit o punga opaca, nu transparenta. daca nu ploua, pamantul trebuie udat.

        Ștergere